2012. október 26., péntek

Graphexpo-2012 - Chicago

Az idén október 7-10 került megrendezésre az év legnagyobb amerikai nyomdaipari kiállítása a Graphexpo.


A Graphexpo az idén elfért egy csarnokban, de a csarnok területe a DRUPA csarnokainak 2-3 szorosa volt.  A kiállított gépek tekintetében a kiállítás sok újdonságot nem jelentett az európai szakvásárokon látható választékhoz képest, a helyi kiállítók főleg szolgáltatásokat, speciális szoftvereket, vállalatirányítási rendszereket kínáltak.
A kiállítás szerkezete kissé eltért a nálunk megszokottól, a standokat többnyire nem választották el egymástól a nálunk elterjedt standépítő elemekkel. A standok számozása a szőnyegre került és minden szám mellé egy-egy QR kódot illesztettek.


A rendezvényt kísérő előadásokon is gyakran került szóba ez a "Cross Media" eszköz amitől igen sokat várnak a szakértők. Tény, hogy a mobil Internet igen elterjedt Amerikában a tömegközlekedési eszközökön az utasok fele v.milyen mobil eszközön (többnyire telefonon) lapozgatja a weboldalakat. 
A QR kódot viszont nem nagyon ismerik és alkalmazására csupán egyetlen példát láttam.


A képen látható plakáton a könyvek mellett egy-egy QR kód került megjelenítésre, melyet pl.egy okostelefonnal és egy mefelelő alkalmazással lefényképezve azonnal a megfelelő (értékesítési) weboldalra navigálhatunk. A szakemberek nagy lelkesedéssel elvárásokkal fogadják a QR kódot, de én azért kétlem, hogy ez jelentené a nyomdaipar jelenlegi válságának a tökéletes megoldását.


Szerencsére más "tuti megoldást" is javasoltak az előadók. "A nyomdáknak komplett marketing szolgáltatóvá kell átalakulnia" - javasolta egy másik szakember. Kínáljanak komplett marketingszolgáltatást! (címlistákat, postázást, online promóciót...)
Ez valóban néhány nyomdai vállalkozás számára kiutat jelenthet, de persze a többség számára ez nem lehet a megoldás.


Más előadók marketing rendszer felépítését javasolták, melyek lényegét az alábbi ábrán kíséreltem meg összefoglalni.


A nagyétvágyú marketinggépezetet különféle összehangolt online és offline forrásokból célszerű táplálni. Ha a célközönség egy tagjának elérhetőségét megszereztük addig bombázzuk hírlevelekkel, akciókkal, ajánlatokkal, míg végül néhányuk vevővé "konvertálódik". Persze nem árt az egészet v.milyen vállalatirányítási rendszerrel összehangolni és amennyire lehet automatizálni...

Ez szerintem valóban egy működőképes rendszer de ha a nyomdai vállalkozók napi 3-4 blogbejegyzést, Facebook bejegyzést, youtube videót készítenek, honlapjukat is napi gyakorisággal frissítik, figyelik az analytics statisztikákat sőt még a rohamos technikai fejlődéssel is igyekeznek lépést tartani, akkor a végén ki fog nyomtatni?

De akkor mi lehet a megoldás? Véleményem szerint a piac visszavonhatatlanul megváltozott. Lehet próbálkozni mindenféle rafinált trükkel de egyre nehezebb lesz a vevővel olyasmit megvetetni amiből túlkínálat van és amire tulajdonképpen semmi szüksége sincs. A helyzet azért nem reménytelen. Minden iparágnak vannak olyan szegmensei ahol növekedés tapasztalható és a kínálati oldal még közel sem telített...



2 megjegyzés:

Szabolcs írta...

Szia Zoli!

Egy dologban egyetérthetünk, hogy nem lesz könnyű senkinek sem, aki nyomdaterméket szeretne készíteni.

Nálunk lassabb a változás, de oda kint már nagyon érzik a nyomdák, hogy nem tudnak úgy dolgozni, mint korábban.

Szakértők szerint 2 lehetséges út van:

1. Specializáció, azaz olyan terméket gyártani, amit kevesen tudnak.

A jelen helyzetben ez egy mindent egy lapra feltenni beruházás, azaz nagyon rizikós.

Honnan tudod, hogy a termékre 3-4 év múlva is szükség lesz, míg legalább 5 év kell hogy lejárjon a hitel az új gépekre.

2. Kommunikációs vállalkozás, ami nem egyenlő a teljeskörű nyomdai szolgáltatással.

Éppen ellenkezőleg, ki kell lépnie a nyomdának a szokásos szerepéből és együtt kell dolgoznia ügyfelei vevőszerző stratégiáin.

Legyen az weblap, webvideo, e-mail kampány vagy nyomtatott termék, azt mind le kell tudnia szállítania egy kommunikációs cégnek.

Hiszen ha nem dolgozik közösen az ügyfelével, akkor nem is fogja tudni, hogy volt egy nyomtatási terv is a weblap kampányában, csak éppen kivették mert drága.

Pedig lehet, hogy nagyobb eredményt hozott volna. A cél az hogy a legjobb megoldást tudja a cég nyújtani ügyfelének.

Üdv.

Szabolcs

Fürcht Zoltán - Paperfox írta...

Köszönöm a hasznos észrevételt tisztelt Szabolcs,

lényegében én is ezeket a megállapításokat hallottam a rendezvényt kísérő marketingelőadásokon. Ugyanakkor nem hiszek abban, hogy a jövőben minden nyomdai szolgáltatónak kommunikációs vállalkozássá vagy marketing tanácsadóvá kéne változnia. Abban viszont maximálisan egyetértek, hogy azokról a területekről, ahol túlkínálat van célszerű áttérni azokra a területekre ahol még mindig hatalmas a hiány.
Bőven van ilyen terület. Több ismerősöm panaszkodik arra, hogy több vevője van mint amennyit ki tud szolgálni, és magam is csak a töredékét tudom elvállalni pl. az egyedi gépek megalkotására vonatkozó megrendeléseknek.